سحری، وعده غذایی اصلی در ماه مبارک رمضان

خداقلی راهبی ۶ مرداد ۱۳۹۱ | مرداد ۶, ۱۳۹۱ ۰ تعداد بازدید : 521 views

سحری نسبت به دو وعده غذایی افطار و شام باید وعده اصلی را تشکیل دهد و کمبود بیش از حد انرژی در افرادی که به غلط روزه بی سحری می گیرند سبب کاهش کارایی روزانه می شود.

به گزارش وب دا، متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ضمن بیان این مطلب در این باره گفت: وقتی فرد روزه بی سحری می گیرد سوخت و ساز بدن وی به سمت تجزیه ناقص چربی ها پیش می رود.

دکتر منصور شهرکی یکی از مضرات حذف وعده سحری را پایین افتادن قند خون ذکر کرد که خود موجب کاهش قدرت یادگیری، بی حوصلگی و خستگی می شود.

وی خاطر نشان کرد: روزه دارانی که بدون سحری روزه می گیرند افت شدید قند خون در بدن آنان در طول روز موجب می شود تا شخص در زمان افطار تمایل زیاد تری برای خوردن غذاهای چرب و شیرین پیدا کند و همین موضوع در نهایت منجر به چاقی می شود.

این عضو هئیت علمی دانشگاه تصریح کرد: غذای مصرفی در وعده سحری باید خصوصیات و ویژگی های وعده ناهار را داشته باشد تا از ایجاد گرسنگی در طول روز پیشگیری شود.

این متخصص تغذیه توصیه کرد: در ماه مبارک رمضان، پیروی از برنامه غذایی متنوع و متعادل شامل ۵ گروه اصلی غذایی از قبیل نان و غلات، میوه و سبزیجات، گوشت و حبوبات و تخم مرغ، شیر و لبنیات ضروری است.

وی توصیه کرد: که هنگام صرف سحری از خوردن غذاهای مثل کوکو سیب زمینی، کوکو سبزی، کتلت، انواع کبابها، گوشت قرمز و جوجه کباب به دلیل بروز تشنگی زیاد و ورم معده خود داری شود.

وی نوشیدن آب سرد و نوشابه را به دلیل تشنگی زیاد در زمان افطار از عادات غلط غذایی بر شمرد و یاد آور شد: بهتر است افراد افطار خود را با کمی آب گرم یا چای آغاز و سپس از خرما و کشمش استفاده کنند زیرا مصرف خرما و کشمش موجب کنترل اشتها شده و از زیاد خوری در زمان افطار جلوگیری می کند.

متخصص تغدیه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان خرما و کشمش در زمان افطار را بهترین جایگزین مواد غذایی فاقد مواد مغذی، مثل زولبیا و بامیه عنوان کرد.

وی همچنین خوردن لیموترش، ماست و سبزی تازه را از دلایل کاهش میزان تشنگی فرد روزه دار در طول روز ذکر کرد.

گفتنی است: با رعایت تنوع و تعادل در مصرف غذا، نیازهای تغذیه ای شامل آب، املاح، ویتامین ها، پروتئین ها و انرژی مورد نیاز بدن تامین می شود.




فرستادن دیدگاه »


--!>